Wednesday, February 20, 2013

Check Up Lagi..!!

Hari nie check up untuk 38 minggu..huhu..cam check up yang last jer nie..hehe..ntah la..klo ikutkan lagi 2 minggu lagi nak sampai due date bersalin.. tak tahu la ari nie amik ape lak kan..harap2 xamik darah lagi..sakit la lengan kene cocok je tiap minggu..huhu.. klo amik air kumbahan tue lain la senang je nak kuarkan..huhu..
 
Tapi aku harap check up kali nie nak tengok baby lagi..rindu.tak sabar rasanya nak kuarkan baby nie..hehe.. harap dapat la jumpe doc ari nie sebab aku nie asyik jumpe nurse je..pastu kene skool. Membebel je..huhu..
 
Harap2 check up kali nie sume ok..huhuhu..
 



Monday, February 18, 2013

F.Elai Teh Tarik

Menarik tak entry aku kali nie? Tau tak ape F.Elai? Xpe nanti aku akan ceritakan..hehe..Shinbe bagitahu aku ada kedai makan Chapati dan Teh Tarik sedap dan terbaik. Dia dengan Ofismate dia dah pekena dulu.. 

Meh la pekena Chapati dan Teh Tarik di kedai artis terkenal nie..walaupun dia dah bersalin tapi aku tetap nak promote kedai dia.. Faezah Elai..hehehe.. F tu Faezah la..huhu..kedai makan dia terletak di Sg Besi bangunan baru. Alamat nya Jalan Tasik Utama 10, Medan Niaga Tasik Damai.. berdepan dengan Old Town Sg Besi..



Aku tak sempat nak amik gambar makanan Chapati dan Teh Tarik yang aku dan Shinbe makan sebab teruja tengok Chapati yang dihidangkan..huhu.. Kami sempat bersembang dengan mak dan ayah Faezah Elai mengenai perniagaan nie..

Ayah Faezah yang pandai mencanai Chapati nie sebab turun-temurun resepi dan perniagaan keluarga dari muda lagi.. Ooo..gitu rupanya. Syok dengar pengalaman ayah Faezah berniaga Chapati nie..hehe..dalam dengar celoteh ayah dan mak Faezah, sampailah Faezah dan adik nya Suzana Elai.. Aku sempat bergambar dengan Faezah sebelum balik..hehe..


Sama-sama mengandungkan..tapi Faezah dah ada baby dulu..aku masih menunggu hari..huhu..

Friday, February 15, 2013

Shinbe & Tulip Baby

Salam semua, hari ini baru nak aktif kembali update blog.. kat sini aku nak updated mengenai anak yang bakal aku lahirkan dalam bulan depan.. ikut due date doktor pada 5 Mac 2013 aku akan lahirkan anak kami nie.. Tak sabar rasanya nak tengok muka anak kami nie.. Mana la rupanya kan.. Itulah kerja kami berdua.asyik fikirkan rupa anak kami nanti.. hehe..

Alhamdulillah sepanjang aku pergi check-up tak de ape-ape yang merunsingkan diri ibu dan baby. Kesihatan ibu dan baby baik dan sihat. Dari usia kandungan aku 12 minggu sampai sekarang dah 37 minggu macam-macam benda aku buat dan dengar. Salah satunya pengalaman orang yang dah ade anak.. hehe seronok dengar..

Pelbagai persiapan dah aku buat cam barang baby, barang ibu dan nama baby pun dah ade..hehe...kalau ikutkan scan baby sampai aku buat 3 kali sebab nak pengesahan kan jantina kan..Doc kate baby girl.

Pengalaman aku pergi scan 3 kali nie bukan 1 klinik je..3 klinik la aku pegi semua swasta..kalau klinik gomen susah sikit la nak tengok sebab cam blur2 skit...hehe..

Klinik Pertama : Pusa Rawatan Mesra, Sri Serdang, Serdang
 Usia Kandungan : 27 minggu


Aku ke sini ada kisahnya..aku nak amik MC pastu doc nie tengok aku tengah mengandungkan..pastu dia tanya "awak dah scan baby gurl or boy?" aku geleng je la..pastu dia minta nak scan baby aku..aku terus tanya harga bape..aku fikir kalau murah bleh aku wat kat sini je.. tak yah aku ke klinik aku dah buat appoinment..doc kate 2D bleh la die layan  Harga RM20je..kalau 3D dan 4D kene wat appointment dulu..pakar yang buat. Jadinya, aku layan je doc nie..buat la aku scan 2D. aku panggil Shinbe kat luar sebab dia belum pernah tengok scan baby kami lagi.. Wah!! betapa syok nya time tue..doc sahkan baby aku bagy girl..hehe..syOkk tue..huhu..

Klinik Kedua : Klinik Medi-Nur, Puchong Utama
Usia Kandungan : 27 minggu juga..


Aku tak sempat nak amik gambar klinik nie sebab dalam hujan aku sampai di klinik. Lagipun aku nak balik kampung masa tue. Peta je aku ley share dengan u all yea..Aku dah buat appointment nak wat scan kat klinik nie 2 hari lepas aku scan 2D (klinik kat atas) aku sepatutnya ke klinik nie.. Klinik nie aku tahu dari Ofismate aku..ZuZu.. dia pun nak bersalin juga tapi 2 bulan awal dari aku      (Januari 2013). Tapi dia anak no.2 dah..dia banyak pengalaman la.. aku follow je..huhu.. Di sini aku scan 3D dan 4D..memang jelas.aku dapat CD dan gambar. Harga RM90. Sama cam doc klinik pertama bagitau..baby aku tetap girl..huhu..dua kali dah aku dapat kepastian. hehe..keadaan baby sihat dan baik saje..Alhamdulillah..

Klinik Ketiga : Klinik Sofea, Puchong Utama
Usia Kandungan : 34 minggu


Aku tergerak hati nak wat scan lagi..hehe..nak tengok lagi muka baby kami.. Klinik nie berdekatan dengan klinik kedua tue.. aku pernah tanya harga scan 3D dan 4D RM80. murah skit..same je dapat gambar dan CD. Tapi gambar scan bay unlimited.. memang best juga kan..banyak style muka baby ade..kebetulan baby cam-cam style dia wat kan..pandai anak ibu.. Kat sini best skit layanan die OK.. doc pun peramah. Cam biasa baby sihat dan baik..Syukur Alhamdulillah..

Sekarang aku dah 37 minggu.. tunggu hari je nie.. Aku dah ready sumenya. BerdebOr ade nie tapi aku kene positif sebab nak berkorban untuk baby aku dan Shinbe..

Kalian, doakan aku selamat melahirkan baby kami dan doakan kesejahteraan kesihatan baby kami..AMIN..

Monday, January 7, 2013

t' Ganu ~ Hari Pertama

Salam semua, sebelum tahun baru 2013 aku dan Shinbe pergi holiday di t'Ganu.. jalan-jalan sebelum aku nie bercuti bersalin.. al-maklum aku nie belum penah sampai sepenuhnya di tanah t'Ganu..takat pergi INTAN di Kemaman je..tue pun kursus masuk keje dulu..hehe..

2012012 - hari perjalanan kami ke Kemaman, umah Mama Fuzi (makcik sedara Shinbe).. Masa bertolak kami 5.00 petang. Lepas aku balik dari check-up klinik. Kami pergi 2 kete..Kami dan parents mertua aku.. Kami tido sana dulu untuk malam kami sampai di t'Ganu.. Tepat jam 12.00 tghmlm kami sampai di sana.  Bukannnya sampai-sampai terus boleh tido..sembang-sembang dulu, makan-makan dulu. masa tue Mama Fuzi takde stok makanan sebab tuan umah pun tak de. Dia dah siap ke Dungun sebab anaknya kahwin dan ayah kenalkan umah Mama Fuzi kat aku sebab firstime sampai kan.. Nasib baik kaki aku tak bengkak bile sampai..Alhamdulillah..

21122012 - Ha..hari nie hari pertama aku di Kemaman, t'Ganu.. Pagi-pagi tue aku terus ikut ibu mertua aku pegi pasar pagi di Kemaman nie.. kate ibu kat sana, makanan berlambak-lambak. Pilih je katanye.. Sampai jer aku kat sane memang terbeliak biji mata aku..berlambak habis.. hehe..
 Kuih Muih Yang Banyak.. Tengok!! Kuih semua dibungkus siap-siap dalam beng plastik..cume pilih dan ambil je..pastu bayar la.. hehe..

Pelbagai jenis kuih-muih ada..Laksam pun ada..memang sedap la laksam die.. 
murah saje 1 bungkus RM 1.50
kuih - kuih 1 bungkus RM 1 (4 biji)
kuih talam, ketayap, apam polkodot cam-cam ada..
 Yang nie laksa yang dah siap masak (plastik kuning) beli je.. tak silap harganya 1 bungkus RM 2.00
Ada kuih tepung pelita harganya RM 2.00 1 beg plastik..(plastik hijau)
 Bungkus cam nasi lemak tue, bukan nasi lemak..dah bercuti di t'Ganu nasi dagang la jawabnya..huhu.. kami borong sakan sebab kecik molek je nasi nya.. harga die RM 1.50 sebungkus.. ekonomi betul !!
 Lain-lain tue ada nasi minyak, pulut kuning. semua bungkus bunjut-bunjut pastu kuah asing plastik lain.. memang pelik dan unik cara bungkus makanan jualan diorang kat sini.
 Inilah pandangan pasar pagi jual makanan waktu nie.. semua kedai jual makanan saje..takde lain.. 
Siap ucapan untuk kami dari makcik-makcik di sini..Selamat Bersarapan!! Hehe.. Terima Kasih Makcik!!

Thursday, January 3, 2013

Selamat Hari Jadi Ayah..

31 Disember 2012 tarikh akhir tahun bagi tahun 2012 tetapi bukan bermakna berakhir segalanya kenangan di sini..hehehe..sebenarnya aku nak ucapkan Selamat hari Jadi kepada ayah mertua aku..Ayah Shinbe yang sambut hari jadi pada hujung tahun setiap tahun..sian ayah mertua aku nie..tapi tak mengapa orang lain 'selebret' tahun baru kami sambut hari jadi ayah..huhu..

Tanpa plan yang terperinci dari aku, Shinbe, Ibu (ibu mertua aku..) ataupun Pochet (adik ipar aku..). Ibu plan nak bawak ayah pegi makan steambot kat Redwok, Bangi..Not bad juga kat situ sebab nie kali kedua aku pegi makan kat situ masa posa dulu. 

Petang tue aku dan Shinbe pegi beli hadiah dan kek.. Ibu tugasnya bawak ayah aje pegi Redwok..tepat jam 8.30 malam kami sampai kat situ, diorang tak sampai lagi. Kami pun ready kek dan periuk steam didih.. Sampai jer ibu ayah dan Pochet..kami suh ayah duk dulu dan wish Besday kat ayah..huhu..

Sebelum potong kek, ayah minta kami semua tadah tangan untuk bacaan doa kesyukuran..Amin..


Sebelah ayah, tue la Pochet adik ipar aku..huhu..


Ape pun Ayah..Selamat Hari Jadi..Semoga Dikurniakan Kesihatan Yang Baik dan Umur Yang Panjang!!