Monday, January 7, 2013

t' Ganu ~ Hari Pertama

Salam semua, sebelum tahun baru 2013 aku dan Shinbe pergi holiday di t'Ganu.. jalan-jalan sebelum aku nie bercuti bersalin.. al-maklum aku nie belum penah sampai sepenuhnya di tanah t'Ganu..takat pergi INTAN di Kemaman je..tue pun kursus masuk keje dulu..hehe..

2012012 - hari perjalanan kami ke Kemaman, umah Mama Fuzi (makcik sedara Shinbe).. Masa bertolak kami 5.00 petang. Lepas aku balik dari check-up klinik. Kami pergi 2 kete..Kami dan parents mertua aku.. Kami tido sana dulu untuk malam kami sampai di t'Ganu.. Tepat jam 12.00 tghmlm kami sampai di sana.  Bukannnya sampai-sampai terus boleh tido..sembang-sembang dulu, makan-makan dulu. masa tue Mama Fuzi takde stok makanan sebab tuan umah pun tak de. Dia dah siap ke Dungun sebab anaknya kahwin dan ayah kenalkan umah Mama Fuzi kat aku sebab firstime sampai kan.. Nasib baik kaki aku tak bengkak bile sampai..Alhamdulillah..

21122012 - Ha..hari nie hari pertama aku di Kemaman, t'Ganu.. Pagi-pagi tue aku terus ikut ibu mertua aku pegi pasar pagi di Kemaman nie.. kate ibu kat sana, makanan berlambak-lambak. Pilih je katanye.. Sampai jer aku kat sane memang terbeliak biji mata aku..berlambak habis.. hehe..
 Kuih Muih Yang Banyak.. Tengok!! Kuih semua dibungkus siap-siap dalam beng plastik..cume pilih dan ambil je..pastu bayar la.. hehe..

Pelbagai jenis kuih-muih ada..Laksam pun ada..memang sedap la laksam die.. 
murah saje 1 bungkus RM 1.50
kuih - kuih 1 bungkus RM 1 (4 biji)
kuih talam, ketayap, apam polkodot cam-cam ada..
 Yang nie laksa yang dah siap masak (plastik kuning) beli je.. tak silap harganya 1 bungkus RM 2.00
Ada kuih tepung pelita harganya RM 2.00 1 beg plastik..(plastik hijau)
 Bungkus cam nasi lemak tue, bukan nasi lemak..dah bercuti di t'Ganu nasi dagang la jawabnya..huhu.. kami borong sakan sebab kecik molek je nasi nya.. harga die RM 1.50 sebungkus.. ekonomi betul !!
 Lain-lain tue ada nasi minyak, pulut kuning. semua bungkus bunjut-bunjut pastu kuah asing plastik lain.. memang pelik dan unik cara bungkus makanan jualan diorang kat sini.
 Inilah pandangan pasar pagi jual makanan waktu nie.. semua kedai jual makanan saje..takde lain.. 
Siap ucapan untuk kami dari makcik-makcik di sini..Selamat Bersarapan!! Hehe.. Terima Kasih Makcik!!

No comments: