Thursday, May 19, 2011

~~PeSaNaN~~

Ihsan dari email Yahoo tulip_shabreeps..

Jangan Memakai Jam Ketika Tidur
Mungkin ada di antara korang yang terlupa untuk membuka jam tangan yang korang pakai sebelum tidur. Sebenarnya jam tangan boleh mengeluarkan radioaktif walaupun jumlahnya tidak banyak, sedikit sebanyak ia memberikan kesan yang negatif terhadap kesihatan anda.

Jangan tidur dengan handphone di sisi anda
Para saintis percaya bahawa, jika kita meletakkan telefon bimbit bersebelahan anda ketika tidur, ia akan mengeluarkan sejenis gelombang yang boleh membahayakan kesihatan anda, walaupun ada yang berbuat demikian kerana untuk dijadikan sebagai alat penggera (alarm clock). Kalau boleh elakkan.

Jangan tidur dengan muka bermekap
Jika anda tidur dengan muka yang bermekap, ia sebenarnya mendatangkan kesan dalam kualiti tidur anda kerana, muka kita tidak rasa selesa dengan mekap yang belum lagi tertanggal. Selain itu, ia juga menghalang kulit muka anda untuk bernafas dan mendapatkan pengaliran udara yang sepatutnya ketika tidur. Oleh itu, tanggalkan mekap sebelum tidur.

Jangan tidur dengan memakai bra
Hal ini juga penting kerana pakar kesihatan di luar negara mengesahkan bahawa, mana mana wanita yang memakai coli ketika tidur berisiko tinggi untuk menghidap kanser barah payudara. Memakai bra lebih dari 12 jam juga tidak baik untuk kesihatan wanita.

Jangan tidur dengan memakai seluar dalam
Ini untuk kaum lelaki khususnya. Pakailah seluar yang longgar dan tidak terlalu ketat.

Jangan tidur tanpa seurat benang
Ia juga mengelakkan diri kita daripada tercedera ketika tidur bagi yang agresif cara tidurnya. Selain itu, ia juga sebagai persediaan untuk menghadapi kecemasan.

p/s : Jangan lupa sebelum tidur berwuduk, membaca doa tidur, agar tiada gangguan.

No comments: